×
Thuis
Ik ben nieuwsgierig
Uit de praktijk
Voor verwijzers
Wie
Wat
Begeleidingsaanbod
Hoe
Mijn werkwijze
Plaatjes
Helpende plaatjes
Tekeningen van kinderen
Contact
Thuis
Ik ben nieuwsgierig
Uit de praktijk
Voor verwijzers
Wie
Wat
Begeleidingsaanbod
Hoe
Mijn werkwijze
Plaatjes
Helpende plaatjes
Tekeningen van kinderen
Contact
U bevindt zich hier:
Startpagina
Plaatjes
Helpende plaatjes
Geregeld gebruik ik de
Brainblocks
tijdens mijn begeleiding. Om te communiceren over een situatie, of juist over wat er er in het brein gebeurt.
Je kunt door het neerleggen van blokjes zien waar je over praat! Het geeft (in)zicht.
“Het gebeurde buiten, op het schoolplein”…… Hoe ziet het schoolplein eruit? En waar stond jij dan? En waar stonden de andere twee kinderen?
Door het kind zelf de situatie te laten tekenen, weet dit kind weer precies hoe het was. We zitten nu als het ware in dezelfde scene van de film.
Nu kunnen we vanuit de context verder praten (en tekenen!)
Samen bouwen! Met hulp van de puzzel van Geef me de 5 maak ik samen met het kind duidelijke afspraken:
Wat: We gaan een kasteel bouwen
Wie: We bouwen samen aan één gebouw, jij en ik.
Waar: Op de grond, in de vrije ruimte tussen de tafels.
Hoe: Eerst de torens, dan de tussenstukken.
Wanneer: We beginnen nu en bouwen een half uur. Ik zet de timer.
Oefenen van een communicatieve vaardigheid: een gesprek beginnen.
Ter ondersteuning, het onderwerp in het midden: een nieuw huis. Welke vragen kun je dan stellen.
Met de structuur zichtbaar op papier voor zich op tafel, lukt het dit kind om de ander vragen te stellen!
Oefenen van een communicatieve vaardigheid: een gesprek beginnen.
Ter ondersteuning, het onderwerp in het midden: een nieuw huis. Welke vragen kun je dan stellen.
Met de structuur zichtbaar op papier voor zich op tafel, lukt het dit kind om de ander vragen te stellen!
Wat is de situatie?
Een kind ligt ’s avonds in bed te piekeren en gaat daardoor steeds uit bed. Een opgeschreven helpende gedachte en een lijstje op de rand van je bed, waarop staat wanneer je wél uit bed gaat, zijn een onderdeel van een groter plan van aanpak voor dit kind.
Doel: beter in bed te kunnen blijven liggen en gaan slapen.
Een sociaal stripverhaal helpt om de oorzaak te vinden van wat er is gebeurd.
Hoe heeft dit kind het beleefd? Dat is belangrijk om te weten! Om daarna te kunnen aansluiten en iets te kunnen toevoegen, zodat het kind verder kan.
Het maken van een emotie-thermometer vergroot de bewustwording van de verschillende emoties.
Wat doe je als je een beetje geïrriteerd bent? Wat heb je dan nodig? En wat kan een volwassene(leerkracht, ouder, begeleider) doen om dit kind te helpen?
Dit schema is gekopieerd en gedeeld met de leerkracht en de begeleider van de jeugdopvang.
Zo kan er op ieder leefgebied op dezelfde manier ondersteund worden. Dat versterkt de samenhang, voorspelbaarheid en duidelijkheid.
Een vaste structuur geeft houvast en rust.
De plaatjes zijn iedere dag hetzelfde. Op maat gemaakt; zodat het kind het altijd kan begrijpen. Oók als het moe/ boos /verdrietig is!
Een vaste structuur geeft houvast en rust.
De plaatjes zijn iedere dag hetzelfde. Op maat gemaakt; zodat het kind het altijd kan begrijpen. Oók als het moe/ boos /verdrietig is!
Een combiklas: groep 3 en groep 4.
Dit leidde tot verwarring bij dit kind. Hoe ziet de klasindeling eruit? Het kind tekent het en vertelt erbij. En dan gaan we het ontwarren. Wat is fijn/ niet fijn.
Nu komt er al meer overzicht!
Een mindmap is voor sommige kinderen een fijne manier om overzicht te krijgen.
Er komt een ordening in alle gedachten rondom een onderwerp.
Ook helpen de kleuren om meer overzicht te krijgen.
Klik op een afbeelding voor een presentatie met begeleidende text.